tiistai 7. syyskuuta 2010

dag 2

Idag vaknade jag sent, 10.30. , min kära mor hade tydligen bättre för sig än att ringa och väcka mig. Jag gjorde mig snabbt färdig för en promenad ute i regnet.. Jag skulle söka efter huvudgatan här och sen skolan. Mina kartkunskaper visade sig suga enormt hårt för plötsligt fann jag skolan, jag hade altså gått förbi huvudgatan. Nåväl, jag skulle ju ändå till skolan och fick se mig runt lite på samma gång.

Jag gick runt i staden i ca 3 timmar; kollade butiker, hämtade tidtabeller för tåg och metro..
15.20 hade jag träff med Telegey vid stationen, under tiden jag väntade på henne snackade jag med en trevlig, aningen sliskig, medelålders man. Det började med att han skulle fråga MIG om vägen, jag förklarade åt honom att det är min andra dag i staden och så fortsatte konversationen. Tyskar är nog mycket mer öppna och pratsamma än finländare, aldrig någon skulle ha fortsatt tala med en främling efter att ha frågat om vägen hemma i Finland. Det skulle mer ha låt som "jaha, prkl" och sen skulle personen gått vidare.

Idag var det sista dagen med Telegey, imorgon skall jag altså klara mig helt själv med två gosiga, men mycket vilda ungar. Tror inte de finns någon som skulle missa att Ella och Sebu är på väg hem från dagis då det kommer springande och ropande genom gångarna under marken. Man märker riktigt hur det prövar mina gränser, eller nu när Telegey varit med vet de hennes gränser och följer dem, men genast vi kommer hem börjar det.

Till Ellas stora besvikelse, tog vi det långsammare tåget idag eftersom Telegey ville visa mig det också. På tåget satt vi å sjöng lite, ropade mycket (speciellt Sebu provade hur högt han får skrika före jag säger till och varenda gång han ser en audi ropar han ännu högre) och åt chips. Ätandet här i Tyskland faller inte riktigt i min smak. Här stoppar de i sig kolhydrater efter kolhydrater.. Chips, kex och andra snacks. Bretzel tycks varenda människa ha på sig också. Sen då man sätter sig vid bordet och skall äta riktig mat, orkar ingen äta.. Så idag har jag levt på en paprika fylld med ris och lite soppa. Men, säkert vänjer jag mig med deras matvanor snart och tycker de äter aldeles för mycket kött i Finland..

Mitt skrivande hoppar lite från en sak till en annan idag, men försöker man säga allt på en gång vill det bli så. Funderade starkt på att uppdatera bloggen två gånger om dagen så jag inte skulle behöva skriva så långt och osammanhängande till kvällen..

Nåväl, ikväll har vi byggt pussel, lekt doktor, kört brandbil, tittat på alla Sebus bilar, kollat mumin, läst mumin (den finska boken som mamma köpte före jag åkte hit är deras favoritbok just nu), gjort konster med hula-hula ringen och surat. Sebu var ledsen idag då han inte fick tuggummi före maten, trodde inte att han skulle lyda då jag sa EI SEBU med min väldigt bestämda röst. Han provade gråta lite men vågade inte stoppa tuggummit i munnen. Sen var han också lite ledsen då han måste ta sin medicin, men det tog vi hand om genom att läsa mer mumin.

Idag igen har jag altså haft en helt otrolig dag!
Imorgon väntar skolan (så jag måste upp lite tidigare än vanligt), sen planerade jag åka lite tidigare till Frankfurt för att kolla runt lite. Men, mer imorgon

Gonatt!

2 kommenttia:

  1. Hej Mia! Du verkar ju ha e riktigt bra, hoppas e fortsätter så! Här har vi haft soligt o fint väder o Malin busar o pratar mycke. Ha e bra! Hälsningar från Malin, Jonatan, Matias, Lotti o Bo Ko

    VastaaPoista
  2. Hej på er med!snyggt med ko på slutet ;)
    Jodå, jag har det alldeles prima. Så roligt, förstår man vad hon säger också ? Ha de så bra ni också, vi hörs!

    VastaaPoista