lauantai 26. maaliskuuta 2011

fyra jävla år

26 mars 2007, för exakt 4 år sedan altså, satt jag på Vasa centralsjukhus.
Dödstrött, hungrig, 15 kg lättare än för ett par månader sen, med njurar som knappt fungerade och med ett hjärta som just och just orkade slå. Läkaren sa att det enda vettiga är att jag stannar på sjukhuset ett tag för observation. Efter dessa ord blev jag jävligt nervös, för då skulle jag ju knappast få träna på ett tag och hur skulle jag förklara för dem att jag inte kan äta ifall jag inte får träna ? Dessutom hade min matdagbok lämnat hemma..
I detta stressade läge slog mitt hjärta ynka 36 slag per minut, vill inte ens veta vad min vilopuls var. Skulle jag ha tränat denna måndag, som jag enligt mina planer skulle göra, sa läkaren att det troligtvis hade varit min sista träning någonsin för mitt hjärta skulle inte ha orkat. Efter att ha observerat mina tankar och matvanor ett par dagar kunde de inte annat än konstatera att jag hade insjuknat i anorexi.

Måste säga att det känns så mycket bättre redan efter fyra år! Visst har jag mina sämre dagar och perioder, men har märkt att de går över bara jag orkar med dem ett tag. Nu fyra år efteråt är jag också mer övertygad om att min läkare hade rätt, jag kommer nog aldrig bli helt frisk utan måste lära mig leva med dessa tankar.

Min sista dag i Tyskland före semestern har varit toppeN! Steg upp klockan sex för att fixa mig och hade sen träff i Frankfurt med Janna lite före klockan 9. Sen åkte vi buss i en timme till Wertheim Village outlet shopping, toppen ställe. Hittade bl.a. en knallrosa Puma-huppari som jag sökt efter hur länge som helst för endast 20€! Det kallar jag ett riktigt kap. Härligt att få träffa Janna igen också, var alltför länge sen sist.

Kvällen har jag tillbringat med mina små komBisar + Angi och Mikke. Har brottats en hel del, packat ner Sebu i min kappsäck, packat ner MEJ i min kappsäck och sen visat våra nya kläder för varandra förstås. Nu återstår duschande, sista packandet och mina andra kvällsrutiner (fixa naglar, kleta in mej med mina smörjor.. ja denna lista är lååååång).
Satsar på att vara i Finland 20.50 imorgon då, de som känner mig och mina resehistorier lite bättre vet att jag skall vara nöjd om jag kommer mej till finska gränsen imorgon..

Så, AUF WIEDERSEHEN DEUTSCHLAND UND HALLO FINNLAND!

PS. Mamma och Tiia, kan ni bädda åt Sebu också. Han har nämligen packat resväskan och skall komma med mej imorgon DS.

1 kommentti:

  1. Ni ryms nog bredvid varandra.. lägger egen kudde åt Sebu :) Kommer till flygfältet kl. 20.50. Ring om du blir försenad :)
    Vårt plan var 4 timmar försenat i torsdags när vi skulle från Oslo till Helsingfors..
    Syns snart :)

    VastaaPoista