tiistai 1. maaliskuuta 2011

Familjen Lagerblom söker ny aupair till hösten!

Min aupair-familj söker en ny aupair för nästa år, med start från ungefär första augusti (2011).
Så är du i behov av ett mellanår, är aupair-livet något jag absolut rekommenderar! Jag rekommenderar också att du stannar i familjen ett år, både för din egen och för barnens skull (men vill du inte stanna ett helt år går det att komma överens med familjen om något annat, med ett år menar ja typ augusti till maj/juni. Juli är de oftast själva i Finland).
 Min aupair-familj skulle vilja ha en finsktalande, barnkär och flitig aupair. Att du kan finska är ett måste, eftersom det är meningen att du samtidigt som du tar hand om barnen också talar finska med dem. Att du är barnkär är också mer eller mindre ett måste, men tror ju inte en människa som inte skulle gilla barn skulle ge sig på ett sånthär jobb (;

Familjen Lagerblom består av mamma Angelika, pappa Mikael och barnen Ella (snart 5 år) och Sebastian (snart 3 år).  Angelika kommer ursprungligen från Österrike och Mikael från södra Finland. Nuförtiden bor de i ett egnahemshus i Hofheim am Taunus, en trevlig liten stad ca 20 km utanför Frankfurt. Deras jobb tar upp en stor del av deras vardag, så de behöver en aupair för att hämta barnen från skolan/dagis och för lätt hushållsarbete.

Ella och Sebu

Hofheim

Lite Frankfurt

Aupairens sysslor är att
  • Hämta barnen från dagis/skola på vardagarna + att umgås med dem. Ca 15.00-20.00 
  • Vara hemma med sjukt barn ifall de är sjuka
  • Dammsuga mellanvåningen ca 1gång/vecka. Deras städerska kommer varannan vecka, så den veckan behöver man inte dammsuga ifall det inte av någon anledning trots det blivit smutsigt.
  • Plocka i och ur diskmaskinen alltid när det behövs.
  • Plocka undan efter barnens lekar + att städa undan efter att de ätit.
  • Stryka kläder, hur länge beror på hur trög man är (;
  • Tvätta kläder (händer väldigt sällan)
  • Sen kan Angi och Mikke be aupairen att barnvakta någon helg, antingen fredag eller lördag. Detta händer dock väldigt sällan. Deras förra aupair satt inte barnvakt en enda gång under tiden hos dem och det har inte jag heller gjort. Så detta händer otroligt sällan, möjligtvis aldrig.
Du har ca 6 timmar jobb per dag, ibland mer och ibland mindre. Du får också själva välja när du gör dessa sysslor, bara de blir gjorda varje vecka. Oftast berättar Angi vad hon vill du skall göra under veckan eller följande dag, hon är väldigt schysst och flexibel med allt detta :) Ibland kan hon också be dig att göra någonting extra, t.ex. fixa middagen åt er, mathandla, gå ärenden på stan. Inget märkvärdigt, bara lite skön omväxling i vardagen.

En liten sjukling förra hösten 
Som familjens aupair får du eget rum + toalett


Sen får du ju förstås mat vareviga dag. Familjen är t.o.m. så schysst så de slänger lite cash i handen på dej för att du själva skall få handla mat du vill äta. I många andra aupair-familjer får hon/han vara utan ifall inte maten duger eller också köpa maten man vill ha med egna pengar. Sen får du ett buss/s-bahn/u-bahn kort från Hofheim till Frankfurt (du kan åka överallt i Frankfurt med det) varje månad (knappa 100€). Vill du kan du få läsa tyska under din tid här, finns kurser för olika nivåers kunnande. Familjen är igen så gulliga så de betalar kursavgiften som inte heller är så billig (minns inget exakt pris just nu). Sen får du ju förstås din aupairlön, eller fickpengar som vi kallar det här. Familjen är igen vädigt generös, du får 320€/ månad. Vanligtvis ligger en aupairlön här i trakten på 260-270 euro.
Sen får du ju en upplevelse som inte går att jämföras med pengar! Du lär dig språk (finska,engelska och tyska hör/använder du dagligen), du får leva i en helt annan miljö, du får erfarenhet av både det ena och det andra... Ja, listan kan göras lång!

Annat nämnvärt är ju Svenska kyrkans aupairträffar i Frankfurt där du får träffa andra ungdomar i samma situation som dej + att du får tala svenska vilket kan kännas ganska skönt efter en vecka med en massa främmande språk. Sen kan jag ju inte låta bli att nämna en av mina personliga favoriter, Frankfurts nattliv! Så toppen :)

Själv rekommenderar jag familjen av hela mitt hjärta! Familjens aupair lever verkligen drömlivet för en aupair :) Jag känner mig mera som en familjemedlem än en anställd i familjen och har kallat deras hus för "hem" ett flertal gånger. Sen har jag också fått höra kommentarer som "Du måste verkligen bo i en bra familj då du aldrig klagar över dem" och "Åååh, så jag skulle vilja ta hand om dina ungar" (då menar dom ungarna jag tar hand om, inte MINA egna riktiga ungar (; ) av andra aupairer.

Så, är ni intresserade ta gärna kontakt med
Angi: angelika.lagerblom@ecb.int

eller mig ifall ni har fler frågor eller så :) Mig kontaktar man troligtvis lättast på facebook eller e-mail: miia411@hotmail.com

2 kommenttia:

  1. wow, ja trodd att mina icke-kunskaper i finska sku förhindra mig från att få jobb i Finland. men tydligen sträcker d sig över gränserna också :D

    VastaaPoista
  2. hahahaha! finska e snart ett världsspråk ska du sii :D

    VastaaPoista