tiistai 12. lokakuuta 2010

gullungar

Tack mamma för ditt sms imorse, annars skulle jag troligtvis sova ännu..
Jag blev altså väckt av ett sms idag. Hade stora planer för dagen; morgonlänk, foodshopping, ironing och klädtvätt. Dagen blev dock mycket enklare och slappare än så. Orkade inte stiga upp ur sängen den första timmen efter att jag vaknat, trots min otroliga kissnödighet. Jag började istället kolla filmen jag inte orkat se färdigt kvällen före. Sen påbörjade jag min dag som zombie. Trots min svaga effektivitet så fick jag tvättat en maskin med kläder och alla kläder oskrynkliga.

Före jag åkte till Frankfurt idag inhandlade jag mitt 9-Uhr-Monatkarte eftersom det förra gått ut. Det slog mig idag att då mitt nuvarande kort går ut kommer jag inte längre vara 18, vilket alltid medför en stor ångestvåg. Sen slog det mig också att då jag köper nästa Monatkarte är det bara en månad tills jag kommer hem. Ångestvågen förstärktes ytterligare, fy fan vad tiden går fort!

Gullungarna var perfekta idag igen. Lite lugnare än va de brukar vara t.o.m. Tror båda var trötta, Sebu hade inte sovit middag och Ella skulle bara sitta i famnen och kramas. Hamnade att vänta på tåget en kvart, så vi fördrev tiden med att sitta och kolla in folk på tågstationen. Problemet med att göra detta med ungar i deras ålder är ju att de pekar. Så då den lilla tjejen ropar KATO och pekar på en man med värsta turbanen runt huvudet, får jag en lång blick av mannen som säger något i stil med att jag borde lära mina ungar folkvett. Jag kunde inte annat än gapflabba. haha. Jag förklarar ju förstås att det inte anses fint att peka på folk, trots att de är värda att bli pekade på. Jag fick ett litet skratt tillbaka av Ella och sen fortsatte vi vår diskussion igen. Väl på tåget skulle Ella sitta i famnen och Sebu satt och lutade sig mot min arm. Otroligt trötta och tröga. Sen så hittade Sebu två tjejer han satt och charmade. Jag försökte lära honom att blinka med ett öga, men det slutade med att hans ögon snurrade som bingolotto-hjul.
Här hemma har vi ritat och klippt. Så roligt att komma på sig själv med att vara minst lika ivrig som barnen med lekandet. Jag påminner mer om en 9-åring än en 19-åring! Sen kom Angi hem, vi åt och sen var det läggdags.

Imorgon står jag framför mitt största uppdrag hittills, jag skall nämligen göra mat åt hela familjen! Skulle detta varit för 3-4 år sen skulle jag klarat det galant. Men nu är det ju inte det, och mina kockkunskaper är inte då heller på samma nivå. Lyckligtvis gav Angi mig ett par goda råd, så jag tror ju jag skall klara av det. Sen skall jag också handla imorgon, inköpslistan är på tyska (y) heh.

Så, Gute Nacht! 

2 kommenttia:

  1. Känner igen mej, jag brukar också bli lika ivrig eller ivrigare än barnen ibland. Finns det nabbipärlor där? Ella kanske skulle klara av att plocka med dem, och du skulle säkert ha lika roligt. Jag tycker dagiset verkar vara långt bort, är det så? I så fall finns det inget dagis närmare? Hur många barn finns på dagiset? Plockade bort trampolinen igår för de väntar snöstorm här idag, men än så länge är det lugnt här. Matias ska ju ti Norge o orientera o far över me båt i natt, så få se va di får för väder.

    VastaaPoista
  2. haha, som de ska va (; vilka pärlor e nabbipärlor ? di har ganska många slags pärlor att plocka med, men säkert skulle de inte skada me fler. tar ca 45 minuter att ta sig till dagis, så nog är det en bra bit.. ligger ju i Frankfurt. Angi vill ha barnen på det dagiset eftersom det bara finns barn som har någon av föräldrarna som jobbar på ECB. Dom har många olika grupper, 5 tror ja. men i Ellas och Sebus grupper finns det runt 10 knattar. Dom är indelade enligt ålder. börjar så småningom bli höst och kallt här också.. hörde ni t.o.m. fått snö redan :o hoppas allt gick bra med Matias och resan!

    VastaaPoista