torstai 20. tammikuuta 2011

vaknade till väckarklockan!!

Första gången på hur länge som helst, jag är kung på att snooza. Men det känns nog också.. fast tror ju jag skall vänja mig så småningom. Ligger som bäst och väntar på städerskan, skönt hon kommer denna vecka slipper jag dammsuga. fniss

Annars börjar allt bli mer som vanligt nu, barnen bråkar sinsemellan, prövar tänja på mina gränser o.s.v. Något som är nytt för året är att dom tävlar om min uppmärksamhet, bråkar om vem som skall sitta i min famn, ritar en av dem en teckning åt mig får jag snart en av den andra också o.s.v. Försöker verkligen mitt bästa med att vara med dem båda lika mycket så inte någon av dem skall behöva vara ledsen, men det är så otroligt svårt då de är så usla på att dela. Som igår då Ella ville sätta sig i min famn fast Sebu redan satt där började han skrika hysteriskt att hon skall bort, han ville inte heller ha hem henne från dagis utan tjatade om att vi skulle gå hem "ohne Ella". Riktig taskmört han den lilla (;

Något annat som är nytt är att lillkillen är som fastklistrad i mig. Före jag åkte till Finland ville han göra det mesta själva, eller iaf prova själv först. Men dehär senaste dagarna hör jag allt som ofta "Maria, gib mir deine Hand", "Kannst du mir helfen" eller att han vill sitta i famnen. Igår satt han t.ex. både tåg- och bussresan i famnen. Vet inte vad som tog åt honom igår, men han satt och klagade att bussen körde för hårt under hela bussresan fast den verkligen inte gjorde det. Haha

Ella har en ny favoritlek, kurragömma. Ni kan omöjligt ana hur jag hatar den leken, speciellt då hon avgränsar området man får gömma sig på till 9 kvadratmeter. Man kan gömma sig bakom två fåtöljer eller så under ett litet IKEA bord, inga häftiga gömställen med andra ord. Leken är dessutom ändlös, på tre dagar har jag lekt kurragömma åtminstone fyra timmar.

Hann shoppa lite igår också. Primark är verkligen super! Köpte
  • 5 ringar
  • 3 tröjor
  • 2 par skor
för 33€. I en vanlig butik skulle detta blivit runt 102€. Enda dåliga med Primark är att det tar så länge att åka dit, 20 minuter från hauptwache och då tar det 35 minuter för mig att ta mig till hauptwache hemifrån. Men nog är det ju värt det, sparar ju enormt med pengar.

Fick för mig att jag vill läsa bibeln under jullovet. Jag minns typ inget från religionsundervisningen i lågstadiet vilket jag tycker är skamligt, så för att fräscha upp minnet tyckte jag det skulle vara smart! Den riktiga bibeln är ju nog aningen tråkig och utan bilder, så mamma tyckte jag skulle läsa bibeln för barn med häftiga bilder och enkelt språk. Så igår efter tyskakursen slog jag två flugor i en smäll, slog ihop bibel läsandet och mitt intresse för det tyska språket och läser nu "Meine grosse Kinderbibel". Har läst ett par sidor redan och bra går det!
Snackade med min tyskalärare igår före lektionen, hon tyckte jag borde fundera på att studera tyska efter mitt aupair år. Tanken har nog faktiskt slagit mig också! Som sagt så började jag på med skolan igår igen, skrev in mig på nästa kurs också. Kineserna hade inte blivit bättre på tyska under jullovet, jag har missat ungefär tre lektioner så länge jag varit borta men hängde med hur bra som helst igår trots det..

Men nu skall jag snart dra på mig joggingkläder och sticka ner till källaren, borde bara släppa in städerskan (som nu är en halvtimme försenad) före jag stänger in mig där nere.. Sällan tyskar är sena.. -.-'

2 kommenttia:

  1. Måste bara berätta om hur enormt mycket snö vi fått. Natten till igår kom det på vissa ställen 40 cm (stod det i Vbl) och det stället var nog på vår gård! Ja satt bara o skratta i bilen ti jobbet, träden bara hängde över vägen överfulla med snö. Allt är så vitt o fint här. Igår kväll va elen bort en timme o Jonatan tyckt att e va den mysigaste kvällen han vari med om. Minns själv när ja va nio-tio år o e va snöstorm o vi fick sitt i ljusets sken o ät kallpäror o sill.

    VastaaPoista
  2. låter villt! haha. förstod nästan att det kommit mycket snö för allas statusar på facebook handlar om att dom har grävt fram bilen, slirat fast osv. hur slapp du ut från gården ? :D fick du börja med at skotta snö eller ?

    VastaaPoista