keskiviikko 8. joulukuuta 2010

tyskakursen..

.. är verkligen inte givande! Klart jag lär mig något, men det går så otroligt långsamt framåt.. Men tydligen för snabbt för kineserna (dom kan vara från vilket asiatiskt land som helst föresten, jag har inte tagit mig tid att lära känna dem så jag skulle veta vilket land de kommer ifrån på riktigt) på kursen. Förstår inte hur dom kan va så blåsta! Så nervpåfrestande, speciellt att göra ett grupparbete med någon av dem. Idag gjorde jag t.o.m. misstaget att sätta mig bredvid en av dem, och jag kommer inte göra om det. Fast jag förklarade långsamt, högt, upprepande, på engelska och på tyska fattade hon inte. Slutligen såg die Lehrerin hur jag kämpade med korkskallen så hon kom och hjälpte mig att förklara. Så svårt är det verkligen inte, vi har jätte bra lärarinna och toppen bok!

Hade planerat julklappshandlande idag, men det regnar så otroligt. Men tror bestämt jag skall vänta att tvättmaskinen blir färdig och sen traska ner till stan i regnet före jag åker efter barnen. Morgondagen borde jag ägna mig åt att stryka kläder, fredagen har jag tyska för sista gången på en månad + att det är sista utgången i Frankfurt före min månad i Finland. Lördagen sitter jag barnvakt och på Söndagen tror jag det var något speciellt också, minns bara inte vad. Sen har jag bara två arbetsdagar kvar (sista arbetsdagen avslutas föresten med gratis julbord vid kyrkan som tack för att vi hjälpte till med glöggservering för två helger sen). Och sen är det äntligen onsdag/ 15 december/ 3½ månad sen jag åkte hemifrån = dags för mig att komma hem :D har svårt att förstå att jag om exakt en vecka sitter på flyget mot Finland.

Känns som igår då jag halvvägs till Frankfurt tänkte att vad fan jag nu gett mig in på. Jag hade altså igen gjort något utan att tänka tanken helt klart först..Men det var lite väl sent att på planet börja ångra sig, så jag fortsatte läsa nybörjartyska ur boken jag köpt av min kusin.
Nu 3½ månad efteråt ångrar jag inte en sekund att jag kom hit.. Vilken tur jag inte tänker mig för före jag gör saker!

Men nu mer mat. Glömde nämligen äta igår, heh

1 kommentti:

  1. He blev livat på bloggen igår... Hoppas du gör ett klokt beslut sen, superklokt att ta bort tjurringen i näsan. Malin sitter i famnen o ropar Mia, Mia, när hon ser bilden på dej. Jag har just gjort och inte tänkt, skulle tvätta en maskin med kläder i 40 grader och märkt just att jag tvättar i 95 grader! Få se va ja hittar i maskin om nå e kvar...

    VastaaPoista